INTERVIEW MASSCOMM 2017

Assalamualaikum yeorobun!(everyone)
So, on 22 April 2017 aku dapat surat panggilan temuduga komunikasi dan media/MassComm. Alhamdulillah. The reason why i choose this course because i really love to communicate with people. Sebab dari sekolah lagi aku suka sangat join any of actvities yang memerlukan untuk bercakap di khayalak ramai ataupun berdiri di atas pentas sekolah. Mungkin sebab nanti aku boleh famous kot? Hahaha takdelah i like to challenge myself for doing something new, so from there i can figure out myself lah, oh aku minat buat ni, aku minat buat tu and so on.
Pagi tu, aku bangun pukul 6;40am, so solat subuh dulu. Tengok jam lambat lagi kan, kita relax lah dulu, tengok youtube dulu then pukul 7 mama kejutkan. Aku pun bersiap lah pakai tudung bawal biru dan baju kurung silver black since aku form 3. Aku pakai baju tu pun sebab maybe nak dapat luck kot sebab aku pakai baju kurung tu masa aku last tuition PT3 dekat Sinar Berlian.

So, aku sampai dalam pukul 8;40 pagi dekat UITM Shah Alam. Disebabkan jalan Shah Alam yang tak pernah tak jammed tu zzz. Thanks to maklong sebab tunjukkan jalan sebab anak dia belajar dekat situ je, so senang lah kerja mama, tinggal drive je.
Menunggu giliran nak ambil nombor

Maklong temankan aku sampai dekat kaunter pendaftaran sementara mama cari parking. Then dorang akan suruh korang beratur ikut abjad yang dorang dah bahagikan. Lepastu, dorang bagi nombor giliran. Aku panel 3, Nombor 26. Macam kebetulan je 26 kan sebab birthday aku hahaha i am so happy just because of that.So, IV(interview) ni ada 2 part tau

1)Essay 200 words
2)The real interview

aku pun gerak lah pergi aras 3 dimana tempat essay dijalankan dalam bilik apa aku tak ingat. Oh ye, essay tu boleh tengok kamus ye, sebab korang kena tulis dalam BAHASA INGGERIS. Masa dia bagi tak lama sangat dan tak kejap sangat. Soalan yang dorang akan tanya?

-What is Mass Communication?
-Why you applied  MassComm?
-What contribution will you do in this course?

Alhamdulillah empat hari sebelum interview aku buat banyak research dekat blogs, ia sangat membantu.So, aku dah hafal dah script yang aku jumpa dekat blogs. Tak salahkan kongsi ilmu? Lagi dapat pahala kan? So aku harap ini dapat membantu korang ye.
http://contengansipenulis.blogspot.my/2013/09/temuduga-diploma-komunikasi-pengajian.html

Dan kebanyakkan jawapan aku kutip dan olah idea aku sendiri so tak nampak macam kau copy sangat kan. Dalam 15-20 minit aku dah siap. Aku nak ingatkan korang satu lah, mental kena kuat beb. Usually, orang duduk sebelah/depan/belakang/kiri/kanan kau akan pyscho kau dengan tulis ayat panjang panjang dan akan minta kertas lebih. Fuhhhhh hahaha so mohon mental korang kuat ye.

Dah habis first session of interview, so aku diminta untuk tunggu sementara nombor aku dipanggil.Aku ditempatkan di makmal komputer yang sejuk macam kat Korea dah aku rasa. Lama lah jugak aku duduk dalam tu, jumpa lah kawan ni nama dia Adriana.Orang Baling tau dia ni jauh weh. Then nak hilangkan rasa awkward aku borak borak kosong lah dengan Adriana ni. Sementara nak tunggu nombor aku dipanggil aku revise balik apa yang aku hafal.




Apa yang aku hafal? Ni aku bagi yang usually dorang akan tanya.
-NAMA PERDANA MENTERI MALAYSIA
-MENTERI-MENTERI DI MALAYSIA(KESIHATAN AND ETC)
-WHAT IS COMMUNICATION AND MEDIA
-WHY YOU CHOOSE THIS COURSE
-ISU-ISU SEMASA(ISU SEMALAM DAN ISU HARI NI)
-AMBIK TAHU SIKIT APA YANG JADI DEKAT DUNIA SEKARANG
-BENDA COMMON SUCH AS(IMDB,BERSIH,GST AND SORT OF)
- NAMA-NAMA SULTAN.

Aku hafal banyak lah juga kalau nak tahu. Okay lepastu nombor aku dipanggil. Aku kena pergi bilik yang menempatkan panel-panel 3. Masuk-masuk memang penuh. Aku duduk sekejap je, baru nak minum air. "Haziqah Najwa Bt. Hasrul Nizar'... Tak jadi aku nak minum air hahaha then aku pun keluar dan siapkan file-file yang nak bagi nanti.

Maka, bermula lah sesi interview aku. Alhamdulillah, interview aku two by one. Yang bermaksud, aku diinterview secara berseorangan. Sebab apa aku bersyukur? Sebab aku nampak panel panel lain diinterview secara beramai-ramai. Korang jangan felt so relieved bila dapat diinterview ramai-ramai ni, sebab orang yang korang tak pernah jumpa maybe lebih banyak idea daripada korang ataupun idea dia sama dengan korang ha mahu tak ketaq nak fikir jawapan lain ko. Tapi, kalau korang ni orang yang petah bercakap and idea pun terus tinggg! keluar macamtu je ha good for you lah.
P/S: INTERVIEW NI 100% IN ENGLISH, SO BE CONFIDENT OKAY? 

Masuk je bilik interview, akak yang panggil aku tadi wish goodluck and aku pun dupdap dupdap lah..
(interviewer aku lelaki dan perempuan)

Me: Assalamualaikum..
Madam& Sir :Waalaikumsalam have a seat dear
Me: Thank you
Madam: So, you choose pendidikan awal kanak-kanak as your first choice.. Nak bukak kindergarden ke one day?
Me: hehe yup..
Madam: Oh i see, so can you tell me what is communicatin and media?
Me: (Terus ingat essay aku buat tadi) and aku ulang je balik apa yang aku tulis hehe
Madam: Okay.. So haziqah, if you have a choice, pendidikan awal kanak-kanak you dapat, and communication and media pun you got, which one will you choose?
Me: Communication and media.
Madam: eh but why? If you want to choose communication and media, you should put on your first choice.
Me:em em( dalam hati dah cuak alamak nak jawab apa ni) so aku blank dan diam je hm
Madam: Haa why would you choose communication and media?
Me: Because, i think i could do well in it since i love speaking. When i was in form 5, i was being an emcee for a day during monday essembly. The reason why i want to be and emcee because i like to challenge myself for doing something new, so from there i can figure out what i love to do. Thats why i choose MassComm.
Madam: Oh i see.. But still you actually have to put on your first choice not second.
Me: Em, okay i got it.
(Suddenly sir yang belek sijil-sijil aku bersuara)
Sir: Em, haziqah why all your sijil is not certficate eh?
Me: Hah? Cerficate what?
Sir: I mean cirtificate, sijil-sijil awak ni tak disahkan ke.
Me: Oh yeke..
sir: Yes, kan dah tulis dekat surat ni kena ada cop?
Me: I dont know about that..
Madam: You dont know? Takkan masa UPSR awak tak apply mana mana asrama?
Me: Em tak pernah, nope.
Sir: Em okay, so haziqah do you have any talents?
Me: Yess i can dancing and acting because i was a member of club budaya and teater in my school.
Sir:Wow.. Do you play sports?
Me: Yahh i used to play sports. I was an athlete.. aaa lari berpagar.. hurdles hurdles
Sir: Oh hurdles.. sambil gelak sorok
Madam: Alright haziqah can you convince me for the last time, why you applied MassComm?
Me: I choose this course because i can employ my skills and knowledge in this programme, then i can use my skills in media world, so i think this is the best to start with.
Madam: Alright thank you haziqah.
Me: You are welcome
Sir: Do you have any question to ask us?
Me: ermm no( sebenarnya ada tapi kenapa akau berat mulut sangat. Nervous kot?)

So itulah perjalanan interview aku. Common knowledge semua dia tak tanya, padahal aku pulun hafal hahaha tapi alhamdulillah lah dia tak tanya kan.. Jangan dimintaaa as you guys see, iv aku 50-50 english malay. Taktau lah pass ke tak but trust me, speak in english will impress them. Gotta try okay?

So, perut aku pun dah lapaq, mama dengan maklong bawak aku pi makan ikan patin masak tempoyak sedap wehh hahaha
Jadi, the conclusion is, makan before pergi interview ye.

Aku nak bagi lah sikit tips tips yang aku tahu dan aku tak buat supaya korang tak ikut perangai loqlaq macam aku ni

1) Sediakan awal awal segala sijil yang dia suruh bawa. DAPATKAN COP DEKAT SEKOLAH KORANG SEBELUM PERGI IV YE)
2) Pakai pakaian yang sopan. Berbaju kurung, kasut bertutup. Bagi lelaki, pakai lah yang menampakkan korang smart dan kemas. 
3) Makesure korang breakfast ye dulu kalau taknak kebuluq nanti masa menunggu.
4) Be confident and smile😁
5) Banyakkan lah berdoa ye 
6) Hafal lah berpuluh kali apa yang patut dihafal sampai rasa nak muntah hahaha takdelah gurau

Aku nak ucapkan goodluck dekat korang yang bakal diinterview okay? I hope my blogs will help you, Amin. Congrats for those yang dapat hehe

Love,
hzqhnajwa



Comments

Popular posts from this blog

HOTEL SERI MALAYSIA TEMERLOH BERHANTU KE?

LIFE AFTER SPM